Najlepsze praktyki biznesowe kiedy SAP musi pracować 24×7 cz.1.
Best Practices When SAP Must Run 24 x 7 part 1

Czy znasz siedem najlepszych praktyk biznesowych które należy wdrożyć  jeżeli Twój SAP musi pracować jak niewolnik 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku.

Kiedy SAP pracuje dla korporacji mającej fabryki czy oddziały w różnych częściach świata, na różnych kontynentach okno czasowe na przerwy administracyjne praktycznie nie istnieje. Komplikują się zadania takie jak instalacja Enhancement Pack i Support Pack lub upgrade sprzętu, systemów operacyjnych i baz danych. Krótko mówiąc brutalna rzeczywistość. Dobrą wiadomością jest natomiast to istnieją sposoby na wykonanie wszystkich tych zadań. W niniejszym artykule przedstawimy siedem najlepszych pomysłów ekspertów SAP,

oraz kilka bezcennych porad, który mogą pomóc w utrzymaniu każdego środowiska SAP.

Po pierwsze wirtualizacja.

Technologia wirtualizacji jest dobrodziejstwem dla firm, w których oprogramowanie SAP pełną para realizuje transakcje przez całą dobę.Wirtualizacja umożliwia tworzenie wielu instancji ich środowiska i zdownować jedną z nich, podczas gdy druga jest online.
Musisz mieć  narzędzia do określenia, jakie dane zostały zmodyfikowane, podczas gdy maszyna była offline. Do dostawców takich rozwiązań należą BackOffice Associates i SAP, z NetWeaver Master Data Management.
Mając środowisko wielu wirtualnych instancji SAP możesz skutecznie chronić  firmy w przypadku awarii podstawowej instancji SAP. VMware, jest przykładem rozwiązania tzw. wysokiej dostępności zrealizowanej w technologii VMotion, która pozwala na żywo na migrację między wirtualnymi maszynami.

Technologia VMotion,  minimalizuje czas przestojów do mniej niż jednej minuty, w przypadku przełączania z jednej maszyny na drugą.
Technologia wirtualizacji jest to krok naprzód w  stosunku do technologii klastrów. Klaster nie gwarantuje 100% dostępności. Jeżeli jedna strona klastra pada i musisz przejść na drugą stronę musisz zrebootować maszynę.  Bazy danych, aby ponownie się uruchomić, wykonają rollforward / rollback transakcji, a następnie nastąpi ponowne uruchomienie SAP / reconnect, których może zająć 3 do 5 minut.

Po drugie Shadow Database.

Najprostszym rozwiązaniem jakie można zrealizować aby zabezpieczyć się przed awariami SAP jest uruchomienie bazy danych w tle – shadow. Każdy zapis do bazy danych podstawowej powoduje podobne aktualizacji bazy danych w odległym miejscu – shadow. Jeśli główna baza padnie system przełączy się na bazę shadow. Buforowanie trwa do czasu przywrócenia komunikacji z bazą podstawową.
Podejście to może być pomocne, ale wskazane jest aby użyć narzędzia do zarządzania buforowaniem, w celu zapewnienia, że wszystkie transakcje są przechwytywane, a podstawowa baza danych zaktualizowana po przywróceniu jej sprawności.

Po trzecie podział aplikacji na różne serwery.

Wgrywanie upgrade SAP i aktualizacja SAP Support Pack to najbardziej wymagający aspekt utrzymania SAP. Rozwiązanie zakłada podzielenie aplikacji na mniejsze jednostki i komponenty. Doradza uruchamianie różnych instancji dla różnych obszarów aplikacji SAP, np. rachunkowości finansowej (FI), Gospodarki materiałowej (MM) i Planowania produkcji (PP) na różnych serwerach. Jeśli coś pójdzie nie tak podczas upgrade lub patch’owania, będzie to dotyczyć tylko jednego obszaru aplikacyjnego.
Co więcej, dla middleware i serwerów aplikacyjnych takich jak SAP PI opartych na SOA, sugeruje się uruchomienie kilku serwerów jednocześnie. Możesz wgrać poprawki na jeden serwer i przekierować wszystkie transakcje na ten serwer. Jeśli poprawka nie jest stabilna, można przełączyć z powrotem do nie patch’owanej farmy serwerów w celu obsługi transakcji.

Janusz Pieklik

[poll id=”16″]