Dla niektórych „biznesów” np. operatorów telekomunikacyjnych oprogramowanie CRM może być ważniejsze niż ERP, bowiem obsługuje core business przedsiębiorstwa, jest tym samym czym jest oprogramowanie obsługujące kasy w marketach (POS) czy bankomaty w bankach. To oczko w głowie i przedmiot optymalizacji, źródło obniżania kosztów i w konsekwencji poprawy wyników firmy. CRM zamiast prostej rejestracji wprowadza automatyzację (np. SFA – Sales Forced Automation, UpSelling, CrossSelling), samoobsługę (np. Self Care, Self Service, Help Desk), kierowanie ruchem klienta (Call Center), itp.
SAP CRM to jeden z produktów firmy SAP i również nie jedyny oferowany CRM przez SAP. SAP CRM przeznaczony jest dla firm dużych i nie koniecznie używających SAP ERP ponieważ logika bazodanowa jest rozdzielona od SAP ERP. Nie jest to produkt dostępny w chmurze. Dostępny w chmurze jest SAP Sales OnDemand który bazuje na SAP ByDesign ale uwaga jego funkcjonalność to około 20% funkcjonalności SAP CRM. W skład SAP CRM wchodzą następujące moduły:
- CRM Marketing
- Marketing Plan and Campaing Management
- External List Management
- Lead Management
- Market Segmentation
- CRM Sales
- Account and Contact Management (Business Partenr and Contact Person Information)
- Activity Management (Bussines Activity and Task)
- Opportunity Management (Sales Metodology)
- Quotation and Order Management
- Contract Management
- CRM Service
- Service Order Processing (service order, service plan, service contract and billing)
- Case Management
- Complaint and Return Management
- CRM Channel Management (CRM Webchannel B2B, CRM Webchannel B2C, ICSS Internet Customer Self Service)
- CRM Customer Interactive Center
- IC in Marketing
- IC in Sales
- IC in Service
- CRM Analytics
- CRM Field Applications
- CRM e-Commerce
Poniżej wykaz modułów które wchodzących w skład Salesforce CRM:
- Sales
- Service
- Marketing
- Community (social network and mobile)
- Analytics
- Platform to App
Lista nieznanego w kraju Salesforce CRM jest dość długa. Zastanówmy się dlaczego firmy takie jak:
- General Motors
- General Electrics
- Coca Cola
- Philips
- Delta Air Lines, Japan Air Lines, KIM,
- Loreal
- Toyota
- Vodafone
- Yamaha
używają Salesforce. Odpowiedź jest prosta bo w dniu pisania niniejszego postu Salesforce [monetisa] jest niekwestionowanym światowym liderem na rynku CRM. W Polsce śladowy, chyba 30 dużych wdrożeń. Większość rynku CRM należy do:
- Oracle Siebel
- SAP CRM
- Dynamics CRM
W kraju są to głownie instalacje on-premise. żadna z nich nie preferuje chmury tak jak Salesforce, chociaż trzeba przyznać że każda z nich ambitnie walczy o zwiększanie swojego udziału aplikacji serwowanych w chmurze. Salesforce CRM działa w 100% w chmurze. Salesforce jest światowym gigantem jeżeli chodzi od dostawę rozwiązań w chmurze.
Przyjrzyjmy się raportowi opublikowanemu przez g2crowd dotyczącego porównania funkcjonalnego SAP CRM i Salesforce CRM.
Kategoria | Salesforce CRM | SAP CRM |
Spełnienie oczekiwań klientów | 8.5 | 7.2 |
Intuicyjność | 8.2 | 6.4 |
łatwość konfiguracji | 7.7 | 5.4 |
łatwość administracji | 8.0 | 6.0 |
Support dostawcy | 7.8 | 6.3 |
Ocena współpracy z firmami wdrożeniowymi | 8.1 | 7.4 |
Nadążanie za trendami rynkowymi, wizja rozwoju | 8.5 | 7.1 |
Źródło: https://www.g2crowd.com
Kategoria | Salesforce CRM | SAP CRM |
Automatyzacja sprzedaży – SFA | 7.8 | 7.1 |
Automatyzacja działań marketingowych | 7.5 | 6.9 |
Automatyzacja serwisu | 7.9 | 7.3 |
Wsparcie rozwiązań mobilnych i sieci społecznościowych | 7.8 | 5.4 |
HelpDesk | 8.2 | 7.7 |
Raportowanie i analityka | 8.2 | 6.8 |
Integracja | 8.6 | 6.9 |
Zarządzanie działaniami | 8.2 | 7.1 |
Kanały komunikacyjne | 8.5 | 7.4 |
Call Center | 8.4 | 6.9 |
Self Service / Community | 7.7 | 7.0 |
Help Desk Raportowanie i analityka | 8.5 | 6.4 |
Teraz chyba nie ma żadnych wątpliwości dlaczego Salesforce jest niekwestionowanym liderem CRM na świecie.
Źródło: https://www.g2crowd.com
A teraz przyjrzyjmy się innemu rankingowi.
Miejsce w rankingu | Nazwa |
1 | SAP CRM |
2 | Oracle |
3 | Microsoft |
4 | Salesforce CRM |
5 | Sugar CRM |
źródło: http://www.10bestcrm.com/software/
Czyżby ranking był sponsorowany.